انجمنیون

ازمایشی1
مشخصات بلاگ

ازمایشی2

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
سه شنبه, ۱۱ تیر ۱۳۹۸، ۰۷:۰۶ ب.ظ

بزن روشن شی...!




بزن روشن شی...!

شروع تابستان برای ما معنای خاصی دارد و هرکداممان بر اساس کارهایی که در این فصل انجام می‌دهیم، انتظار خاصی از این فصل داریم. پایان مدارس برای بعضی‌ها بوی شروع شدن کلاس‌های تابستانه را با خود دارد، بعضی‌ها در تابستان کار می‌کنند اما برای عده‌ای خداحافظی با امتحانات و مدرسه یعنی تا نیمه‌شب بازی کردن، خسته شدن از بازی کامپیوتری و پناه بردن به دیدن فیلم، تا لنگ ظهر خوابیدن و درنهایت بی‌برنامه بودن و وقت گذراندن تا شنیدن دوباره زنگ مدرسه‌ها...!

گل طلایی سه امتیازی

از آنجایی که به دلایل واضح و ظاهری، بین ما و کوالا (جانوری که معمولاً روی شاخه درختان خواب است) تفاوت‌های زیادی وجود دارد، بهتر است در مورد خاص خوابیدن و خسته بودن هم تفاوت‌هایی با کوالا داشته و تابستانمان را طور دیگری بگذرانیم. خاصه برای این سال‌ها که بیشتر  وقتمان در مدرسه می‌گذرد و ساعات مدرسه شاید فراغت انجام خیلی کارها را به ما ندهد، تابستان می‌تواند مثل وقت اضافی داور برای یک گل طلاییِ سه امتیازی برای صعود به مرحله بالاتر باشد.
مهم است تکلیف خودمان را با کار کردن در تابستان مشخص کنیم، یعنی دقیقاً بدانیم چرا می‌خواهیم در تابستان سراغ کار برویم.

2

دست‌به‌کار شوید

این صفحه دایره‌ای ساعت اگر هر تکه‌اش منظم و تقسیم‌بندی شده نباشد، ما را درون خودش حبس می‌کند. برای فرار از گیرکردن در حرکت دایره‌ای زمان تنها راه، پناه بردن به برنامه‌ریزی است. اما قیافه‌ برنامه‌ریزی برای تابستان اصلاً شبیه ناظم‌های سخت‌گیر که برای دو دقیقه دیر رسیدن نمره انضباط کم می‌کنند نیست. به همین دلیل اینکه با خودتان تصور کرده باشید باید برای این تابستان دنبال کلاس اوقات فراغت بگردید و صبح تا شب را بین کلاس‌های مختلف بچرخید و شب هم از خستگی، بی‌هوش روی تخت بیفتید، اشتباه است.
یکی از بهترین پیشنهادها قطعاً کار در تابستان است. البته اگر تصمیم دارید تعطیلات امسال را بدون سر رفتن حوصله و یا کارهای تکراری بگذرانید، به فکر رقم زدن یکی از خوب‌ترین تجربه‌های نوجوانی‌تان باشید.
کار هم، فقط به اداره رفتن و پشت میز نشستن نیست و انواع مختلفی دارد. شما حتی می‌توانید در خانه بمانید، اما کار کنید و مفید باشید.
اگر بخواهیم کارهایی که می‌توان در اوقات فراغت تابستان انجام داد را تقسیم‌بندی کنیم، به سه دسته اصلی کارهای درآمد‌زا، کارهای مهارت‌ساز و کارهای خدمت محور می‌رسیم. در خیلی از موارد می‌توانید هر سه این ویژگی‌ها را در یک کار پیدا کنید و ما در اینجا سعی می‌کنیم برای هرکدام از محور‌ها، چند مثال بزنیم تا بتوانید راحت‌تر حرفه یا کار مورد نظرتان را پیدا کنید. اگر شرایط کار سالم در بیرون خانه برایتان آماده بود، حتماً آن را تجربه کنید. اما اگر شرایط خروج از خانه را نداشتید، بازهم بی‌کار نمی‌مانید.

3

دستمان توی جیب خودمان

اگر دوست دارید دستتان توی جیب خودتان باشد و بعد از کار کردن در تابستان پولی به دست بیاورید، باید به فکر کارهایی باشید که بیشتر پول می‌سازند. شاید به نظر برسد اگر نخواهید از خانه بیرون بروید و کار کنید، پول درآوردن کمی سخت باشد. اما اگر از قبل مهارتی دارید، می‌توانید همین‌جا از آن استفاده کنید. مهارت‌های رایانه‌ای مثل توانایی کار با نرم‌افزارهای مختلف، طراحی پوستر، برنامه‌نویسی یا حتی قبول کردن پروژه‌های تایپ متن، می‌توانند به درآمدزایی تابستانه‌تان کمک کنند. بعضی کارها ممکن است مخصوص شهر شما باشد، مثل تولید سوغات و صنایع‌دستی که اگر در این کار هم حرفه‌ای شوید خیلی عالی ا‌ست، خصوصاً اگر با یک ایده و خلاقیت جدید بتوانید همان محصول را سریع‌تر یا باکیفیت بیشتری تولید کنید. اصلاً چه طور است یک گروه کاری در خانواده یا جمع رفاقتی‌تان تشکیل بدهید؟!

4

همه‌فن‌حریف شوید

بیشتر مواقع یادگرفتن یک مهارت یا اندوختن یک دانش، اهمیت بیشتری نسبت به درآمد داشتن پیدا می‌کند و یا لااقل همه دوست دارند در کنار پول درآوردن، مهارت خاصی را یاد بگیرند و به تجربه‌شان اضافه شود. کارهای مهارت ساز، یکی از جذاب‌ترین کارهایی است که می‌توان انجام داد. برای داشتن مهارت، اول به دنبال علاقه باشید و سعی کنید در هر زمینه‌ای که جدای از فضای درسی به آن علاقه دارید، کار کنید. شاگردی کردن، دوران پرماجرایی است که می‌تواند تعطیلات تابستان امسال را به یکی از پرخاطره‌ترین دوران زندگی تبدیل کند.
در خانه هم می‌توانید مهارت کسب کنید، استفاده از دوره‌های رایگان آموزشی که در اینترنت فراوان‌اند، خیلی راحت شما را به یک همه‌فن‌حریف در کار موردعلاقه‌تان تبدیل خواهد کرد. ماهر بودن در یک زمینه و یا حداقل آشنا بودن با چند حرفه،  می‌تواند در آینده، درآمد خوبی برای شما داشته باشد و همیشه به‌عنوان یکی از راه‌های درآوردن پول‌توجیبی، همراهتان باشد.
مطالعه هدفمند و برنامه‌ریزی‌شده هم می‌تواند به‌عنوان یکی از راه‌های کسب دانش و مهارت شناخته شود. مثلاً اگر به شیمی علاقه دارید، می‌توانید کتاب‌های بیشتری را در رابطه با آن بخوانید. بعدها همین مطالعه بیشتر و گسترده باعث می‌شود با دیگرانی که هم‌سنتان هستند کیلومترها فاصله داشته و جلوتر باشید.

5

یک تیر و چند نشان

در بعضی کارها، شرایطی به وجود می‌آید که هم می‌توانید در مدت کوتاهی مهارت‌های زیادی را یاد بگیرید و هم به دیگران کمک کرده و مفید باشید. اردوهای جهادی و کارهای خدمت محور، فعالیت‌هایی هستند که با انجام آن‌ها می‌شود با یک تیر، چند نشان زد و برای رشد خودمان و کمک به دیگران فعال بود، همان‌طور که آقا گفته‌اند:
«الآن در فصل تابستان، بسیاری از جوانان خوب ما اوقات فراغتشان را یا در بسیج سازندگی و یا در بسیج نیروی مقاومت می‌گذرانند و یا به بالا بردن علم و سواد دیگران کمک می‌کنند. عدّه‌ای به تن خودشان زحمت می‌دهند و برای دیگران کار می‌کنند. عدّه‌ای با برنامه‌های خوب و منظّم، به کتاب‌خوانی و ارتقای سطح فکر خودشان می‌پردازند. فراغت جوانان مؤمن، این‌گونه می‌گذرد.» ۱۳۸۲/۵/۸

6

یک معجون خوشمزه

تابستان و کار و تلاش و خصوصاً اردوهای جهادی یک معجون خوشمزه‌ از رفاقت، کار و نشاط، به همراه خدمت و یادگیری و البته ارتباط با مردم شهرهای مختلف کشور است که شرایط زندگی متفاوتی دارند. این تابستان داغ خودتان را چند روزی هم شده به‌صرف این معجون دعوت کنید.
تابستان، با کار کردن، تبدیل به شروع فصل جدیدی در زندگی‌مان خواهد شد. می‌توانیم کاری که امسال انتخاب کرده‌ایم را در تابستان‌های آینده نیز دنبال کنیم و بعد از چند سال به یک متخصص واقعی در آن حرفه تبدیل شویم. تخصصی که برای تمام سال‌های آینده زندگی همراه ماست و در هر حالی به دردمان خواهد خورد. پس باید برای انتخاب گزینه‌ برترِ گذراندن تابستان جدی باشیم. به نظر شما چه مهارت‌ها و فعالیت‌های دیگری را می‌توان در تابستان انجام داد؟

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۴/۱۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی